Metodyka pracy
Realizując założony projekt rozwojowy w organizacji proponujemy działać w usystematyzowany sposób, w oparciu o następujące etapy współpracy:
ETAP I
Badanie Potrzeb Rozwojowych
Celem tego etapu w projekcie jest rozpoznanie i przegląd obowiązującego w firmie know – how i w zależności od celów projektu, rozpoznanie modelu zarządzania, procesu sprzedaży i produktów oraz wartości Organizacji. Badanie Potrzeb Rozwojowych służy zebraniu materiałów oraz narzędzi, wykorzystywanych przy prowadzeniu zespołów oraz osiąganiu celów. Rezultatem badania jest jak najlepsze rozpoznanie potrzeb i dopasowanie treści szkoleń i innych działań w celu osadzenia ich w realiach i wartościach oraz kontekście biznesu Klienta.
Metody identyfikacji i analizy potrzeb rozwojowych wykorzystywane w zależności od charakteru i złożoności projektu:
- Analiza stanowiska pracy oraz zadań na nim realizowanych
- Ankietowe badania potrzeb szkoleniowych
- Wywiady z Menedżerami
- Ustalenie kluczowych czynników sukcesu pracownika na stanowisku pracy
- Ustalenie wzorcowego modelu procesu realizacji zadań
- Analiza ankiet przeprowadzonego badania potrzeb rozwojowych
- Telefoniczne wywiady z Uczestnikami projektu
- Wywiad z przełożonym Uczestników
- Dzień „Mapowania” pracy lidera zespołu
- Tajemniczy Klient – rozpoznawanie procesu sprzedaży
- Pre-Test On-Line z zakresu wiedzy niezbędnej do realizacji postawionych zadań
- Ustalenie luk kompetencyjnych
- Analiza oraz raport dotyczący poziomu wiedzy na „wejściu” w proces szkoleniowy
Korzyści dla Klienta:
- Przegląd i analiza obowiązujących narzędzi
- Dopasowanie treści szkoleniowych do obowiązujących standardów
- Określenie deficytów w obszarze kompetencji menedżerskich
- Określenie deficytów w obszarach objętych szkoleniem
- Określenie potrzeb w zakresie narzędzi i ustalenie planu zaspokojenia potrzeb w „lukach kompetencyjnych”
- Ustalenie odpowiedniego zakresu szkoleń – ze względu na potrzeby, potencjał oraz poziom umiejętności na starcie projektu
- Dopasowanie treści oraz programów szkoleń do indywidualnych i grupowych potrzeb Uczestników
- Dopasowanie programów szkoleń do obecnych i przyszłych potrzeb organizacji
ETAP II
Zaprojektowanie zajęć
Zadaniem tego etapu jest promocja zajęć wśród Uczestników przed jego rozpoczęciem, a więc zaprezentowanie ogólnych celów oraz korzyści z udziału w zajęciach, drogą bezpośredniego kontaktu telefonicznego.
Celem działań marketingowych i PR jest:
- Przekazanie ogólnych informacji Uczestnikom projektu
- Poinformowanie o celach i korzyściach z uczestnictwa w nim
- Poinformowanie i wyjaśnienie metodologii pracy
- Poinformowanie o harmonogramie cyklu rozwojowego poprzez:
a) e-mailing na temat projektu
b) telemarketing skierowany do Uczestników
Korzyści dla Klienta
- Zainteresowanie i zachęcenie Uczestników do udziału w projekcie,
- Wzmocnienie przekazu marketingowego projektu wśród Uczestników,
- Jasna i przejrzysta komunikacja o projekcie i jego regułach oraz zasadach,
- Promocja organizacji opartej na kulturze wiedzy (marketing personalny).
ETAP III
W tej części zaprojektujemy adekwatne do oczekiwań Klienta szkolenia, warsztaty, treningi odpowiednie i dopasowane do potrzeb organizacji i Uczestników.
Korzyści dla Klienta
- Dopasowanie programów oraz zawartości merytorycznej zajęć do Uczestników
- Zajęcia będą faktycznie odpowiadać na konkretne potrzeby danej grupy Uczestników
- Dopasowanie programów, treści oraz materiału do obecnych i przyszłych potrzeb organizacji
- Rozwój właściwych kompetencji i umiejętności tak, aby zajęcia nie były stratą czasu oraz środków finansowych
ETAP IV
Przeprowadzenie szkoleń, treningów, warsztatów
W zależności od celów projektu: realizacja szkoleń, dni konsultanta, coaching, spotkania motywacyjne, wyjazdy integracyjne, warsztaty, treningi i inne działania, odpowiadające na potrzeby Klienta.
Korzyści dla Klienta:
- Przeprowadzenie merytorycznych zajęć, w pełni dostosowanych do zdiagnozowanych uprzednio potrzeb Klienta
- Szyte na miarę zajęcia wzmacniające wiedzę, umiejętności i doświadczenie Uczestników
- Motywacja i zacieśnienie współpracy szkolonej grupy
- Przygotowanie zakresu działań operacyjnych bądź strategicznych do wprowadzenia w Organizacji od pierwszego dnia po szkoleniu
Metoda „uczenia się poprzez działanie” – 80 % czasu szkolenia poświęcona na interaktywne ćwiczenia, warsztaty, gry, oraz symulacje i studia przypadków.
ETAP V
Ocena efektywności działań
W ramach projektu, po zajęciach merytorycznych z Uczestnikami przygotowany jest raport podsumowujący dla przełożonych grupy. Raport ten jest omawiany na indywidualnym spotkaniu z przełożonym grupy szkoleniowej.
Korzyści dla Klienta:
- Gwarantowany i mierzalny przyrost merytorycznej wiedzy i umiejętności Uczestników
- Omówienie charakterystyki i dynamiki grupy
- Wskazanie kolejnych kroków i obszarów koncentracji w działaniach rozwojowych
Inne narzędzia oceny i wzmocnienia efektów szkoleń:
- Post-test wiedzy on-line
- Field Coaching
- Spotkania z menedżerami
- Przeszkolenie menedżerów z umiejętności coachingowych
ETAP VI
Wsparcie po-szkoleniowe
Nasze działania nie kończą się w ostatnim dniu zajęć, lecz … dajemy Klientowi możliwość kontaktu w okresie 3 miesięcy po zajęciach (kontakt ekspercki) w celu udzielania wsparcia konsultacyjnego / doradczego w zakresie tematu szkolenia i poza nim.